حسین عبدالله زاده حقیقی از این نظر طراح با اهمیت و یکتایی در دیزاین و خط فارسی است که فونت‌های او در نیمه دوم قرن حاضر بیشتر از هر اثر گرافیکی دیگری تکثیر و دیده شده.

حسین عبدالله زاده حقیقی متولد ۱۴ بهمن ۱۳۱۵ در شهر تبریز، طراح مهمترین حروف چاپی فارسی است که پایه گذار لحن ایرانی مرسوم در تایپوگرافی معاصر فارسی می باشد.

اولین اثر او باز طراحی تایپ‌فیس ۱۲ سیاه در سال ۱۳۳۶ برای شرکت حروفریزی زر است. در سال ۱۳۳۹ حروف کیهان ۸۴ را برای روزنامه کیهان طراحی می‌کند که بعدها به نام فونت زر بولد معروف می‌شود. پس از آن در دهه ۵۰ فونت‌های معروف تیتر و نازنین را نیز مجددا برای روزنامه کیهان طراحی می‌کند.

او در سال ۱۹۷۸ تایپ‌فیس «حقیقی» را به سفارش مؤسسهٔ کیهان طراحی کرد. این تایپ‌فیس که مدتی بعد «نازنین» نام گرفت توسط شرکت لاینوتایپ تولید شد.

تایپ‌فیس‌های «تیتر»، «مروارید»، «فیروزه»، «فردوسی» و «سعدی سیاه» از دیگر آثار او هستند.

حسین عبدالله زاده حقیقی از این نظر طراح با اهمیت و یکتایی در دیزاین و خط فارسی است که فونت‌های او در نیمه دوم قرن حاضر بیشتر از هر اثر گرافیکی دیگری تکثیر و دیده شده.
از این‌رو می‌شود حسین عبدالله زاده حقیقی را پدر طراحی تایپ فارسی دانست.

ایشان در تابستان سال ۱۳۸۲ در حالی از دنیا رفت که کمتر ایرانی از او و خدمات موثرش به خط و زبان فارسی مطلع بود.

برنا ایزدپناه حروف طراحی‌شده توسط او را از «مهم‌ترین عوامل در هویت بصری تایپوگرافی فارسی»و طراحی تایپ‌فیس ۸۴ کیهان را ملهم از تایپ‌فیس‌های مورد استفاده در اتحاد جماهیر شوروی می‌داند.

بررسی پروسه‌ی طراحی تایپ‌فیس‌های روزنامه‌های ایران در قرن بیستم فونت ها و حروف چاپی روزنامه های ایران کی و چگونه ساخته شدند:

 

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

[mc4wp_form id="517"]

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)